Bakława (Baklava)


Jak mogliście zauważyć na Instagramie, ostatnio mam do dyspozycji całkiem sporą ilość orzechów. Dzisiaj pierwsza propozycja! Jeśli też 'cierpicie' na ich nadmiar to nie ma się nad czym zastanawiać. W dodatku to już druga odsłona ciasta filo. Sprawdziło się w tarcie z jabłkami. Tutaj też jest pyszne. Chrupiące blaty, orzechowe nadzienie... Jest słodko - nawet bardzo! Jeśli jesteście ciekawi tego specjału to serdecznie zapraszam do wypróbowania. ;)


Ciasto:

·         400 gramów ciasta filo
·         100 gramów masła (stopionego)

Nadzienie:

·         300 gramów orzechów (włoskie + pistacje)
·         3 łyżki cukru
·         2 łyżki masła (stopionego)
·         2 łyżeczki cynamonu
·         ¼ łyżeczki mielonych goździków
·         ¼ łyżeczki kardamonu
·         ¼ łyżeczki gałki muszkatołowej

Syrop:

·         300 mililitrów wody
·         170 gramów cukru
·         3 łyżki miodu
·         2 łyżki soku z cytryny
·         ½ łyżeczki cynamonu
·         ¼ łyżeczki kardamonu

Dekoracja:

·         pistacje – drobno posiekane

Nadzienie: orzechy drobno posiekać i połączyć z cukrem oraz przyprawami. Na koniec dodać stopione masło i wymieszać.

Syrop: z wody, cukru, soku z cytryny i przypraw ugotować syrop. Gotując na wolnym ogniu przez około 10 minut – do całkowitego rozpuszczenia cukru i lekkiego zgęstnienia.

Wykonanie: prostokątną blaszkę do pieczenia, o wymiarach 24 x 30 cm, wysmarować stopionym masłem. Następnie dopasować do jej wielkości ciasto. Na dnie ułożyć pierwszy płat ciasta i posmarować go masłem. Ułożyć kolejny i powtarzać czynność, aż zużyte zostaną wszystkie przeznaczone na spód (zwykle 5 – 8 płatów). Wyłożyć połowę lub jedną trzecią nadzienia orzechowego. Przykryć kolejnym posmarowanym masłem płatem ciasta filo. Ponownie ułożyć warstwę ciasta (każdy płat posmarować masłem) i orzechów, aż do wyczerpana składników.

Ostrym nożem (może być z piłką) pokroić ciasto w romby lub kwadraty, przecinając je prawie do spodniej warstwy – po upieczeniu byłoby to trudne.

Piec w temperaturze 140ºC przez około 60 -70 minut, do zezłocenia ciasta. Wyjąć i gorące jeszcze ciasto polać równomiernie ostudzonym syropem – lub na odwrót ostudzone ciasto gorącym syropem. Ozdobić drobno posiekanymi pistacjami. Odstawić w chłodne miejsce na kilka godzin, aż wchłonie cały syrop – baklava najlepiej smakuje na drugi, trzeci dzień.



Smacznego! ;)

17 komentarzy:

  1. Wygląda fantastycznie! Przypomniały mi się smaki Grecji:)) Muszę zrobić;))

    OdpowiedzUsuń
  2. ja jestem bardzo, bardzo ciekawa :) zwłaszcza, że ma w sobie orzechy, cynamon i kardamon, czyli wszystko to, co lubię najbardziej!

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę kiedyś tego spróbować! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmm, rewelacja! Jadłam kiedyś, ale sama jeszcze nie robiłam... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda na bardzo aromatyczne. Lubię takie smaki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dość ciekawe już widziałam takie ciacha, ale jeszcze ich nie jadłam. Twoje wyglądają zachęcająco. Może kiedyś wypróbuje. Choć nie wiem czy nie będą jak dla mnie za słodkie. Jednak jak to się mówi, że słodyczy w naszym życiu nigdy, nie jest za wiele :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś miałam okazje jeść takie cudo, koleżanka z pracy zrobiła taką pyszność. Pamiętam ten smak do dzisiaj. Twoja wygląda pysznie i z chęcią bym ją znowu spróbowała :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. O jej nie jadłam takiego cuda jeszcze :) tyle cudownych składników ma.

    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeszcze nie odważyłam się sama robić baklawy. Podziwiam Twoją jest piękna :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Fenomenalnie wygląda! Ja jeszcze nie robiłam, ale u Ciebie wygląda tak kusząco :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uuuuu, wyższa szkoła jazdy :) Capnęłabym kawałek!

    OdpowiedzUsuń
  12. A Ty wciąż kusisz ciastem filo :) Zjadłabym Twoją baklavę z największą przyjemnością !

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak tylko dorwę ciasto filio zrobię na pewno, pachnie, aż u mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Od kilku lat już do niej się przymierzam. Niech no tylko znajdę ciasto filo ...

    OdpowiedzUsuń
  15. Zawsze chciałam tego spróbować !
    Bo jest tam wszystko co uwielbiam ! ;)
    Twoja baklava wygląda perfekcyjnie ;)

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Daj mi o tym znać ;)