Chleb graham


Pierwszy na blogu chleb! W dodatku mój pierwszy... jadalny. Prosty i bardzo smaczny. Z chrupiącą skórką i mięciutkim miąższem. Niby zwykły chleb codzienny, ale jednak niezwykły! Bardzo nam smakował - świeży nawet na drugi dzień. Z dodatkiem mąki graham co sprawia, że podwyższa jego wartość odżywczą i smakową. Nie zawiedziecie się. Polecam upiec - satysfakcja gwarantowana! ;)


Ciasto:

·         250 gramów mąki graham (typ 1850)
·         150 gramów mąki pszennej chlebowej (typ 750)
·         150 gramów mąki pszennej
·         300 mililitrów wody
·         25 gramów drożdży świeżych lub 10 gramów drożdży suchych
·         2 łyżki miodu
·         2 łyżki oleju
·         1 łyżeczka cukru
·         1 ½ łyżeczki soli

Ciasto: mąki, cukier, sól  oraz suche drożdże wymieszać razem ( ze świeżymi wcześniej zrobić rozczyn – utrzeć je z łyżeczką cukru, 2 łyżkami wody i mąki i odstawić na 10 – 15 minut aż zaczną pracować). Miód rozpuścić w letniej wodzie. Dodawać stopniowo olej i wodę z miodem do suchych składników. Wyrabiać, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne - około 10 minut. Odłożyć w ciepłe miejsce, przykryte ręczniczkiem, do podwojenia objętości (około 1 - 1,5 h).

Po tym czasie ciasto krótko wyrobić, przełożyć do formy o wymiarach 30 x 10 cm, wysmarowanej masłem i wysypanej otrębami. Przykryć lnianym ręczniczkiem, pozostawić do wyrośnięcia, aż ciasto podwoi objętość.

Przed samym pieczeniem można posmarować jajkiem lub samym żółtkiem – chleb nabierze ładnego koloru.

Piec w temperaturze 200 stopni przez około 30 - 35 minut, aż bochenek postukany od spodu będzie wydawał głuchy odgłos. Wystudzić na kratce.


Smacznego! ;)


13 komentarzy:

  1. Ja też piekę własny chlebek, nie wyobrażam sobie inaczej, uwielbiam zapach i smak domowego świeżego chlebka, twój wygląda pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglada niezwykle smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie się prezentuje na zdjęciach :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama również od czasu do czasu zmotywuje się do własnej roboty pieczywa, Twój chlebek wygląda cudownie, podkradam przepis!:)
    Dołączam do grona obserwatorów!

    Pozdrawiam:)
    elenagotuje.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Chleb graham, taki domowy musi być pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Już jakiś czas zbieram się do zrobienia takiego chleba, ale nie mogę mąki graham dostać :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, ja też szukałam i szukałam, aż w końcu pojechałam do ... młyna. Dostałam każdą mąkę jaką chciałam i to dużo taniej! :)

      Usuń
    2. I chyba tak muszę zrobić :)

      Usuń
  7. Ile czasu trwało u Ciebie drugie wyrastanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakieś 45 - 60 minut. Tak do podwojenia objętości. Mam dosyć ciepło w kuchni, więc u mnie odbywa się to szybciej ;)

      Usuń
  8. Dorwałam mąkę graham w biedronce! za to nie mam pszennej chlebowej a jutro chciałam piec - jakiej dać więcej w zamian? czy może pół na pół pszennej i graham w miejsce tej chlebowej?

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Daj mi o tym znać ;)